Heemkundekring 'Op de Beek' Beeldbank Museum "Heemkundekring Op de Beek" Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Onderwijs   (in veld: Rubriek)     

Aantal gevonden objecten : 120   (uit: 3389)

Getoond wordt object : 91 t/m 120


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Object

Zoekresultaat verdeeld over 4 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:

Begin        Vorige      1   2   3   4  

Klik op object voor vergroting en meer informatie

91. Object: 00309  
Projector
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Clario]
Projector in originele doos voor het afspelen van dia's op filmrol.
In de doos zitten sprookjes;
Alibba en de veertig rovers
Naar duistere diepten der oceaan
Assepoester
Captain Crack, de held van de prairie
Duimelijntje
Doornroosje
Kater de Reus op jacht
Knuppel uit de zak

Metaal;  
 

92. Object: 00348  
Klein schoolbord
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Schoolbord met alfabet
Hout;  
 

93. Object: 00797  
Aap-Noot-Mies
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Aap-Noot-Mies leesplank
Geborduurde versie van het leren van de eerste woordjes

 

94. Object: 00798  
Australische Dierenwereld
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Wolters Noordhoff Groningen]
Wandplaat
In de rimboe. Uit de Australische dierenwereld.
Tweezijdige lesplaat

J.W. Boerman en K.M. Knip
Dieren in hun omgeving - Tweede serie
Buiten ons land

 

95. Object: 00799  
Middeleeuws klooster
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Wolters Noordhoff Groningen]
Wandplaat: In een middeleeuws klooster
Geschiedenis plaat

J.W. de Jongh, H. Wagenvoort en J.J. Moerman
Schoolplaten voor de vaderlandse geschiedenis

 

96. Object: 00800  
Zomermiddag met de Muiderkring
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Wolters Noordhoff Groningen]
Wandplaat: Een zomermiddag met de Muiderkring
Geschiedenis leskaart

J.W. de Jongh, H. Wagenvoort en J.J. Moerman
Schoolplaten voor de vaderlandse geschiedenis

 

97. Object: 00801  
Uit de Australische Dierenwereld
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Wolters Noordhoff Groningen]
Wandkaart van de dierenwereld op het Australische continent

Tekening J.A. Koekkoek
J.W. Boerman en K.M. Knip
Dieren in hun omgeving
Tweede serie: Buiten ons land

 

98. Object: 00802  
Kaart Breda en omstreken
Onderwijs -- Leermiddelen           (1930-1935)    [Van Diehlen Den Haag]
Kaart Breda 'Ideaal' Plattegrond
Op de kaart de de dorpen: Beek, Etten en Leur, Gilzen en Rijen, Nieuw Ginneken, Oosterhout, Rijsbergen en Teteringen.
Beek als nog het oude dorp in een puur agrarische omgeving. De A16 was nog niet gemaakt, op die plek loopt de Beekse Dreef

 

99. Object: 00803  
West Brabant
Onderwijs -- Leermiddelen           (1948)    [onbekend]
Stafkaarten van West Brabant
 

100. Object: 00836  
Onderwijskaarten
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Malmberg]
Diverse onderwijskaarten voor het taalonderwijs
Kapok;  
 

101. Object: 00837  
Dubbel woordspel
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Bouw spel voor de leeerlingen van de lagere school om te leren spellen
Plastic;  
 

102. Object: 01023  
Karweibak
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Karweibak onderbouw
Bak die gebruikt werd voor het verzamelen en uitgeven van karweitjes
Uitgave: Didaktisch service team

 

103. Object: 01415  
Wereldkaart
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Wandkaart van de wereld met boven de tekst: Typus Orbis Terrarum.
Zeer oude afbeelding van de wereld.

Wat is de projectie van Typus Orbis Terrarum?
Het toont de wereld op een ovale projectie, omringd door de hemel .
Het is een vereenvoudigde versie van Mercators wereldkaart uit 1569.
Opvallende kenmerken zijn het uitgestrekte zuidelijke continent, Terra Australis Nondum Cognita (zuidelijk land nog onbekend)
en de overzichtelijk ogende Noordwestelijke en Noordoostelijke Doorvaarten door het Noordpoolgebied.

 

104. Object: 01487  
Reken en taalpuzzels
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Reken- en taalpuzzels
5 grote blikjes met puzzels

 

105. Object: 01488  
Reken en taalpuzzels
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Reken en taalpuzzels
26 reken en taalpuzzels in blikken schoensmeer doosjes

 

106. Object: 01489  
Reken en taalpuzzels
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Reken en taalpuzzels
10 reken en taalpuzzels in metalen blikjes

 

107. Object: 01490  
Pen kroontjespen
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Kroontjespen
Pen waar op alle scholen werd geschreven, voor de komst van de ball-pen

Een kroontjespen is een stalen schrijfpen, met een kroonvormige verbreding, die in een penhouder wordt geklemd om te kunnen gebruiken.
De kroontjespen en andere soorten pennen werd tot in de jaren zestig van de 20e eeuw algemeen gebruikt.
In die tijd was het de gewoonte om een nieuwe pen eerst een paar minuten in de mond te houden (wat hem ontvet,
dan blijft de inkt beter zitten), waarna de pen in een inktpot werd gedoopt.
In de pen zit een gaatje dat als inktreservoir dient. Na het schrijven werd de pen schoongemaakt met de inktlap.
De inkt droogt traag. Om vegen en vlekken te voorkomen moest vloeipapier worden gebruikt om het drogen te bespoedigen.
Voor linkshandigen was het zeer lastig om vegen te voorkomen.

In de tijd van de (kroontjes)pennen hadden lessenaars of schoolbanken waaraan kinderen op school zaten een ingebouwd inktpotje met een schuifje als deksel.

Vanaf het einde van de jaren zestig is het gebruik van de (kroontjes)pen op scholen vervangen door de balpen en de vulpen.

 

108. Object: 01515  
Krijtbord
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Klein krijtbord met telraam voor het kleuteronderwijs
 

109. Object: 01602  
Passer
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Grote houten passer met krijt om op een schoolbord een cirkel te kunnen trekken voor de wiskundeles
 

110. Object: 01648  
Telraam groot
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Groot verrijdbaar telraam
 

111. Object: 01841  
Rekenliniaal
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [G van Herwijnen Dordrecht]
Rekenliniaal met handleiding volgens het onderwijs systeem Rietz
 

112. Object: 01843  
Pen kroontjespen
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Kroontjespen
Pen waarmee op de lagere school werd geschreven voordat de ballpen zijn intrede deed.
De pen moest worden gedoopt in een inktpot die in de schoolbank bevestigd zat.


Een kroontjespen is een stalen schrijfpen, met een kroonvormige verbreding, die in een penhouder wordt geklemd om te kunnen gebruiken.
De kroontjespen en andere soorten pennen werd tot in de jaren zestig van de 20e eeuw algemeen gebruikt.
In die tijd was het de gewoonte om een nieuwe pen eerst een paar minuten in de mond te houden (wat hem ontvet,
dan blijft de inkt beter zitten), waarna de pen in een inktpot werd gedoopt.
In de pen zit een gaatje dat als inktreservoir dient. Na het schrijven werd de pen schoongemaakt met de inktlap.
De inkt droogt traag. Om vegen en vlekken te voorkomen moest vloeipapier worden gebruikt om het drogen te bespoedigen.
Voor linkshandigen was het zeer lastig om vegen te voorkomen.

In de tijd van de (kroontjes)pennen hadden lessenaars of schoolbanken waaraan kinderen op school zaten een ingebouwd inktpotje met een schuifje als deksel.

Vanaf het einde van de jaren zestig is het gebruik van de (kroontjes)pen op scholen vervangen door de balpen en de vulpen.

 

113. Object: 01852  
Rekenlineaal
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [Ahrend]
Aristo rekenlineaal in originele verpakking
 

114. Object: 01899  
Schrijflei
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Schrijfleitje
 

115. Object: 02095  
Schoolbord tweezijdig
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Klassiek schoolbord op standaard
 

116. Object: 03125  
Leermiddel kleuteronderwijs
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Leermiddelen kleuteronderwijs
Dit leermiddel was bedoeld om de kleuters vormen en hard en zacht aan te leren.

In de Middeleeuwen werd er heel anders gekeken naar kleuters dan wij dat nu doen.
Op schilderijen uit die periode lijken kinderen in het algemeen en kleuters in het bijzonder op ‘volwassenen in zakformaat’.
Maar vanaf de Verlichting, aan het eind van de achttiende eeuw, komt hier verandering in.

Vooral dankzij filosofen en pedagogen als Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) ging men aandacht besteden aan elke leeftijdsfase, dus ook die van de kleuters.
Maar hoe wij nu naar kleuters en kleuterscholen aankijken, is ongetwijfeld voor een groot deel te danken aan Friedrich Wilhelm August Fröbel (1782-1852).

Volgens Fröbel moest de huiselijke opvoeding van jonge kinderen hervormd worden.
Hij richtte rond 1840 een Kindergarten op, een tuin die het ideale milieu was voor het kinderspel.
Daar ging het Fröbel om: kleuters moesten spelenderwijs getraind worden, voorafgaand aan hun latere arbeid.
Hij ontwikkelde hiervoor o.a. de speelgave (Spielgaben) als leidraad bij de kleuteropvoeding.

Ook in Nederland werden de denkbeelden van Fröbel populair.
De eerste kleuterscholen hier werden dan ook aangeduid met fröbelscholen.
In 1985 werd de kleuterschool, samen met de lagere school gecombineerd tot wat wij kennen als het basisonderwijs.

Hoewel daarmee de naam Fröbel uit het directe zicht verdween, zijn er nog genoeg dingen die ons aan Fröbel herinneren.
‘Fröbelen’ bijvoorbeeld, wat ‘vrijblijvend creatief bezig zijn’ betekent, herinnert ons aan de grondlegger van de kleuterschool.

 

117. Object: 03126  
Leermiddel kleuteronderwijs
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Leermiddel kleuteronderwijs
Twee doosjes gevuld met platte en driehoekige houten vormen.
Kwam voort uit de theorie van Friedrich Wilhelm August Fröbel (1782-1852).Ook in Nederland werden de denkbeelden van Fröbel populair.
De eerste kleuterscholen hier werden dan ook aangeduid met fröbelscholen.
In 1985 werd de kleuterschool, samen met de lagere school gecombineerd tot wat wij kennen als het basisonderwijs.

 

118. Object: 03266  
Lessenaar
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Lessenaar / schoolbank van de onderwijzer .
 

119. Object: 03293  
Lei
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
school schrijf lei
 

120. Object: 03375  
Archimedes Appel Onderwijs hulp bij breuken
Onderwijs -- Leermiddelen           (onbekend)    [onbekend]
Archimedes Appel Onderwijs hulp bij breuken
negen gedeelde appels om inzicht te krijgen in het delen

Archimedes
De deelbare appel bij het onderwijs in het rekenen met breuken.
Het geheel bestaat uit negen appels welke door straalsgewijze deeling uitgespreid en uitelkander genomen kunnen worden.
1e. in 2/2
2e. in 3/3
3e. in 1/2 en 2/4
4e. in 5/5
5e. in 1/2 en 3/6
6e. in 7/7
7e. in 1/2 en 1/4 en 2/8
8e. in 2/3 en 3/9
9e. in 1/2 en 2/5 en 1/10

In alle beschaafde landen gepatenteerd D.R.P No. 489439

De Archimedes Appel stelt aanschouwelijk voor:
Het 'Begrip' wat een breuk is
De 'Stelling' dat in elke eenheid breuken liggen opgeslagen
Het vereenvoudigen en vermenigvuldigen

De Archimedes Appel bevordert de werkzaamheid der leerlingen
Hij boeit de aandacht en verandert de droge rekenles in een aangename verhandeling.

 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 4 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:

Begin        Vorige      1   2   3   4  

Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 16 juni 2025