Heemkundekring 'Op de Beek' → Beeldbank Museum "Heemkundekring Op de Beek" → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 120 (uit: 3389)
Getoond wordt object : 91 t/m 120 |
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
91. |
![]() |
Object: 00309
Projector Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Clario] Projector in originele doos voor het afspelen van dia's op filmrol. In de doos zitten sprookjes; Alibba en de veertig rovers Naar duistere diepten der oceaan Assepoester Captain Crack, de held van de prairie Duimelijntje Doornroosje Kater de Reus op jacht Knuppel uit de zak Metaal;  |
92. |
![]() |
Object: 00348
Klein schoolbord Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Schoolbord met alfabet Hout;  |
93. |
![]() |
Object: 00797
Aap-Noot-Mies Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Aap-Noot-Mies leesplank Geborduurde versie van het leren van de eerste woordjes |
94. |
![]() |
Object: 00798
Australische Dierenwereld Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Wolters Noordhoff Groningen] Wandplaat In de rimboe. Uit de Australische dierenwereld. Tweezijdige lesplaat J.W. Boerman en K.M. Knip Dieren in hun omgeving - Tweede serie Buiten ons land |
95. |
![]() |
Object: 00799
Middeleeuws klooster Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Wolters Noordhoff Groningen] Wandplaat: In een middeleeuws klooster Geschiedenis plaat J.W. de Jongh, H. Wagenvoort en J.J. Moerman Schoolplaten voor de vaderlandse geschiedenis |
96. |
![]() |
Object: 00800
Zomermiddag met de Muiderkring Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Wolters Noordhoff Groningen] Wandplaat: Een zomermiddag met de Muiderkring Geschiedenis leskaart J.W. de Jongh, H. Wagenvoort en J.J. Moerman Schoolplaten voor de vaderlandse geschiedenis |
97. |
![]() |
Object: 00801
Uit de Australische Dierenwereld Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Wolters Noordhoff Groningen] Wandkaart van de dierenwereld op het Australische continent Tekening J.A. Koekkoek J.W. Boerman en K.M. Knip Dieren in hun omgeving Tweede serie: Buiten ons land |
98. |
![]() |
Object: 00802
Kaart Breda en omstreken Onderwijs -- Leermiddelen (1930-1935) [Van Diehlen Den Haag] Kaart Breda 'Ideaal' Plattegrond Op de kaart de de dorpen: Beek, Etten en Leur, Gilzen en Rijen, Nieuw Ginneken, Oosterhout, Rijsbergen en Teteringen. Beek als nog het oude dorp in een puur agrarische omgeving. De A16 was nog niet gemaakt, op die plek loopt de Beekse Dreef |
99. |
![]() |
Object: 00803
West Brabant Onderwijs -- Leermiddelen (1948) [onbekend] Stafkaarten van West Brabant |
100. |
![]() |
Object: 00836
Onderwijskaarten Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Malmberg] Diverse onderwijskaarten voor het taalonderwijs Kapok;  |
101. |
![]() |
Object: 00837
Dubbel woordspel Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Bouw spel voor de leeerlingen van de lagere school om te leren spellen Plastic;  |
102. |
![]() |
Object: 01023
Karweibak Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Karweibak onderbouw Bak die gebruikt werd voor het verzamelen en uitgeven van karweitjes Uitgave: Didaktisch service team |
103. |
![]() |
Object: 01415
Wereldkaart Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Wandkaart van de wereld met boven de tekst: Typus Orbis Terrarum. Zeer oude afbeelding van de wereld. Wat is de projectie van Typus Orbis Terrarum? Het toont de wereld op een ovale projectie, omringd door de hemel . Het is een vereenvoudigde versie van Mercators wereldkaart uit 1569. Opvallende kenmerken zijn het uitgestrekte zuidelijke continent, Terra Australis Nondum Cognita (zuidelijk land nog onbekend) en de overzichtelijk ogende Noordwestelijke en Noordoostelijke Doorvaarten door het Noordpoolgebied. |
104. |
![]() |
Object: 01487
Reken en taalpuzzels Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Reken- en taalpuzzels 5 grote blikjes met puzzels |
105. |
![]() |
Object: 01488
Reken en taalpuzzels Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Reken en taalpuzzels 26 reken en taalpuzzels in blikken schoensmeer doosjes |
106. |
![]() |
Object: 01489
Reken en taalpuzzels Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Reken en taalpuzzels 10 reken en taalpuzzels in metalen blikjes |
107. |
![]() |
Object: 01490
Pen kroontjespen Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Kroontjespen Pen waar op alle scholen werd geschreven, voor de komst van de ball-pen Een kroontjespen is een stalen schrijfpen, met een kroonvormige verbreding, die in een penhouder wordt geklemd om te kunnen gebruiken. De kroontjespen en andere soorten pennen werd tot in de jaren zestig van de 20e eeuw algemeen gebruikt. In die tijd was het de gewoonte om een nieuwe pen eerst een paar minuten in de mond te houden (wat hem ontvet, dan blijft de inkt beter zitten), waarna de pen in een inktpot werd gedoopt. In de pen zit een gaatje dat als inktreservoir dient. Na het schrijven werd de pen schoongemaakt met de inktlap. De inkt droogt traag. Om vegen en vlekken te voorkomen moest vloeipapier worden gebruikt om het drogen te bespoedigen. Voor linkshandigen was het zeer lastig om vegen te voorkomen. In de tijd van de (kroontjes)pennen hadden lessenaars of schoolbanken waaraan kinderen op school zaten een ingebouwd inktpotje met een schuifje als deksel. Vanaf het einde van de jaren zestig is het gebruik van de (kroontjes)pen op scholen vervangen door de balpen en de vulpen. |
108. |
![]() |
Object: 01515
Krijtbord Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Klein krijtbord met telraam voor het kleuteronderwijs |
109. |
![]() |
Object: 01602
Passer Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Grote houten passer met krijt om op een schoolbord een cirkel te kunnen trekken voor de wiskundeles |
110. |
![]() |
Object: 01648
Telraam groot Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Groot verrijdbaar telraam |
111. |
![]() |
Object: 01841
Rekenliniaal Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [G van Herwijnen Dordrecht] Rekenliniaal met handleiding volgens het onderwijs systeem Rietz |
112. |
![]() |
Object: 01843
Pen kroontjespen Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Kroontjespen Pen waarmee op de lagere school werd geschreven voordat de ballpen zijn intrede deed. De pen moest worden gedoopt in een inktpot die in de schoolbank bevestigd zat. Een kroontjespen is een stalen schrijfpen, met een kroonvormige verbreding, die in een penhouder wordt geklemd om te kunnen gebruiken. De kroontjespen en andere soorten pennen werd tot in de jaren zestig van de 20e eeuw algemeen gebruikt. In die tijd was het de gewoonte om een nieuwe pen eerst een paar minuten in de mond te houden (wat hem ontvet, dan blijft de inkt beter zitten), waarna de pen in een inktpot werd gedoopt. In de pen zit een gaatje dat als inktreservoir dient. Na het schrijven werd de pen schoongemaakt met de inktlap. De inkt droogt traag. Om vegen en vlekken te voorkomen moest vloeipapier worden gebruikt om het drogen te bespoedigen. Voor linkshandigen was het zeer lastig om vegen te voorkomen. In de tijd van de (kroontjes)pennen hadden lessenaars of schoolbanken waaraan kinderen op school zaten een ingebouwd inktpotje met een schuifje als deksel. Vanaf het einde van de jaren zestig is het gebruik van de (kroontjes)pen op scholen vervangen door de balpen en de vulpen. |
113. |
![]() |
Object: 01852
Rekenlineaal Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [Ahrend] Aristo rekenlineaal in originele verpakking |
114. |
![]() |
Object: 01899
Schrijflei Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Schrijfleitje |
115. |
![]() |
Object: 02095
Schoolbord tweezijdig Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Klassiek schoolbord op standaard |
116. |
![]() |
Object: 03125
Leermiddel kleuteronderwijs Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Leermiddelen kleuteronderwijs Dit leermiddel was bedoeld om de kleuters vormen en hard en zacht aan te leren. In de Middeleeuwen werd er heel anders gekeken naar kleuters dan wij dat nu doen. Op schilderijen uit die periode lijken kinderen in het algemeen en kleuters in het bijzonder op ‘volwassenen in zakformaat’. Maar vanaf de Verlichting, aan het eind van de achttiende eeuw, komt hier verandering in. Vooral dankzij filosofen en pedagogen als Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) ging men aandacht besteden aan elke leeftijdsfase, dus ook die van de kleuters. Maar hoe wij nu naar kleuters en kleuterscholen aankijken, is ongetwijfeld voor een groot deel te danken aan Friedrich Wilhelm August Fröbel (1782-1852). Volgens Fröbel moest de huiselijke opvoeding van jonge kinderen hervormd worden. Hij richtte rond 1840 een Kindergarten op, een tuin die het ideale milieu was voor het kinderspel. Daar ging het Fröbel om: kleuters moesten spelenderwijs getraind worden, voorafgaand aan hun latere arbeid. Hij ontwikkelde hiervoor o.a. de speelgave (Spielgaben) als leidraad bij de kleuteropvoeding. Ook in Nederland werden de denkbeelden van Fröbel populair. De eerste kleuterscholen hier werden dan ook aangeduid met fröbelscholen. In 1985 werd de kleuterschool, samen met de lagere school gecombineerd tot wat wij kennen als het basisonderwijs. Hoewel daarmee de naam Fröbel uit het directe zicht verdween, zijn er nog genoeg dingen die ons aan Fröbel herinneren. ‘Fröbelen’ bijvoorbeeld, wat ‘vrijblijvend creatief bezig zijn’ betekent, herinnert ons aan de grondlegger van de kleuterschool. |
117. |
![]() |
Object: 03126
Leermiddel kleuteronderwijs Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Leermiddel kleuteronderwijs Twee doosjes gevuld met platte en driehoekige houten vormen. Kwam voort uit de theorie van Friedrich Wilhelm August Fröbel (1782-1852).Ook in Nederland werden de denkbeelden van Fröbel populair. De eerste kleuterscholen hier werden dan ook aangeduid met fröbelscholen. In 1985 werd de kleuterschool, samen met de lagere school gecombineerd tot wat wij kennen als het basisonderwijs. |
118. |
![]() |
Object: 03266
Lessenaar Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Lessenaar / schoolbank van de onderwijzer . |
119. |
![]() |
Object: 03293
Lei Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] school schrijf lei |
120. |
![]() |
Object: 03375
Archimedes Appel Onderwijs hulp bij breuken Onderwijs -- Leermiddelen (onbekend) [onbekend] Archimedes Appel Onderwijs hulp bij breuken negen gedeelde appels om inzicht te krijgen in het delen Archimedes De deelbare appel bij het onderwijs in het rekenen met breuken. Het geheel bestaat uit negen appels welke door straalsgewijze deeling uitgespreid en uitelkander genomen kunnen worden. 1e. in 2/2 2e. in 3/3 3e. in 1/2 en 2/4 4e. in 5/5 5e. in 1/2 en 3/6 6e. in 7/7 7e. in 1/2 en 1/4 en 2/8 8e. in 2/3 en 3/9 9e. in 1/2 en 2/5 en 1/10 In alle beschaafde landen gepatenteerd D.R.P No. 489439 De Archimedes Appel stelt aanschouwelijk voor: Het 'Begrip' wat een breuk is De 'Stelling' dat in elke eenheid breuken liggen opgeslagen Het vereenvoudigen en vermenigvuldigen De Archimedes Appel bevordert de werkzaamheid der leerlingen Hij boeit de aandacht en verandert de droge rekenles in een aangename verhandeling. |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 16 juni 2025