HEEMKUNDEKRING
OP DE BEEK
PRINSENBEEK

Beeldbank Museum de Rijf

   
 

Heemkundekring 'Op de Beek' Beeldbank Museum de Rijf Zoekresultaat

Aantal gevonden objecten : 250   (uit: 3329)

Getoond wordt object : 1 t/m 30


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Object

Zoekresultaat verdeeld over 9 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:

1   2   3   4   5   6   7   8   9       Volgende       Eind

Klik op object voor vergroting en meer informatie

1. Object: 00002  
Puzzelend rekenen
          (1970-1990)    [Malmberg]
De grote kaart kon in een bijpassend hard plastic hoesje worden gelegd. Bij elke kaart hoort een doosje met 40 sommen en uitkomsten. Bij deze tafelpuzzels werd de tafel twee keer geoefend. Je moest goed opletten of de som een stip had, anders klopten de afbeeldingen later niet. Het omdraaien van de puzzel was moeilijk. Als de randjes niet goed aansloten, viel alles er weer tussen uit.
Kunststof;  
 

2. Object: 00003  
Set stempels van Nederland
          (1950 - 1974)    [Noord Nederlandse stempel en leermiddelen fabriek Groningen]
Noord Nederland, Zuid Nederland en Noord Brabant. Stempels met hoofdwegen, plaatsen en provincie grenzen in een plastic opbergbox
Stempelkussen met hout;  
 

3. Object: 00004  
Synthesestroken aanvankelijk leesonderwijs
          (1975)    [Uitgeverij Zwijsen b.v. Tilburg]
Structuurmethode voor beginnend lezen door F.B.Caesar.
60 synthese stroken in verschillende moeilijkheidsgraden
De stroken werden gebruikt om woorden te analyseren en te synthetiseren. Je kon de letters wegvouwen. Klinkers en dubbelklanken zijn in rood en medeklinkers in zwart.

Kunststof;  
 

4. Object: 00005  
Synthesestroken voortgezet leesonderwijs
          (1975)    [Uitgeverij Zwijsen b.v. Tilburg]
Structuurmethode voor het voortgezet leesonderwijs door F.B.Caesar.
60 synthesestroken in verschillende moeilijkheidsgraad.

Kunststof;  
 

5. Object: 00006  
Abacus
          (1960 - 1970)    [Jegro b.v. Bolsward]
Links honderdtallen, midden tientallen en rechts eenheden. Zodra er tien eenheden te zien waren, kon dat worden ingewisseld voor een tiental. Tien tientallen kon worden ingewisseld voor een honderdtal.Het werd gebruikt om cijferend rekenen te verduidelijken.
Hout;  
 

6. Object: 00008  
Electro veilig lezen
          (1966-1980)    [UZT]
20 kaarten voor het spel electro
Karton;  
 

7. Object: 00012  
Dia's
          (1950 - 1970)    [Stichting Nederlandse onderwijs televisie]
4 diaseries voor groep 7 en 8. Grote en kleine beesten, IJs en sneeuw, De haven, bomen bloeien.Al met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

Plastic;  
 

8. Object: 00015  
Knutselmap
          (1982)    [Uitgeverij Stam Amerongen]
Knutselen voor klas 1 en 2
Papier;  
 

9. Object: 00017  
Werkblokken
          (1970)    [UZT]
Werkblokken lezen en rekenen
Papier;  
 

10. Object: 00027  
Aap Noot Mies
          (1908-1960)    [onbekend]
Losse plaatjes en woordjes. Korte zinnetjes vooral passend in het tijdsbeeld van toen.
Beginnend leesonderwijs voor kleuterklas en eerste klas lagere school.

Papier;  
 

11. Object: 00039  
B.C.A.Letterdoos
          (1950)    [onbekend]
4 letterdozen.B.C.A.-Letterdoos, door de zusters gebruikt in het onderwijs. Deze letterdoos is een variant op de in het katholiek onderwijs veel gebruikte letterdoos van Malmberg
Hout;  
 

12. Object: 00048  
Landkaart stempels
          (1950 - 1974)    [Noord Nederlandse Stempel en Leermiddelen fabriek Groningen]
Stempels van;
West Duitsland, Frankrijk, Engeland, België en Luxemburg,
Europa staatkundig, Europa Aardrijkskundig, Nederland Staatkundig en Nederland aardrijkskundig, Noord Brabant,Noord Nederland

Kunststof;  
 

13. Object: 00066  
Knikker telspel
          (1955)    [onbekend]
Eenvoudig knikker telspel voor het kleuteronderwijs
Nederlands Octrooi 175.038

Hout;  
 

14. Object: 00076  
Leesplank Reinders
          (1985)    [Anneke Kanter]
Geborduurde leesplank van de leesmethode 'ik lees al'. Geborduurd door Anneke Kanter ter gelegenheid van de opening van de bibliotheek op 11 mei 1985
Stof;  
 

15. Object: 00084  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Centraal projectie instituut Amsterdam]
F1 hoe gebruikt men aluminium Keukengerei
F2 Diverse Ambachten en gebruikenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

16. Object: 00085  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Projectie onderwijs centrale Hilversum]
F1 Fruitbomen en struiken
F2 Onze groenten
F3 Sinterklaas weet raadAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

17. Object: 00086  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Enpece Amsterdam]
E2 Schade en nut van vogels in de landbouw
E3 Heidevogels
E4 Het leven der mieren
E5 Knaagdieren
E7 Water en moerasvogels
E8 De jaargetijden
E10 Groente van veld en veiling
E11 Bruggen land en stad
E12 KLM
E13 Veemarkten
E14 Posterijen, Telegrafie ,Telefoon
E15 Het leven der bijen
E16 Nederlandse steenkolen mijnenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

18. Object: 00087  
Plaatjes op film
          (1950-1960)    [Instituut Lumen Hilversum]
1152 Het vormsel
2 Een kind is geborenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

19. Object: 00088  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Filo beeldonderwijs Zeist]
103 De boerderij
600 Het ezeltje bij de kribbe
560 Tandverzorging voor de jeugd
G22 Papier
G15 Sinterklaasliedjes
G19 Dieren in het Krügerpark en in het Kalahari reservaat
G24 De struisvogel
G26 Het leven in een kleine stad in de VS
G18 Wij bouwen Europa
D2 Een herfstdag op de boerderij
C14 De Nederlandse Antillen 'de Bovenwinden'
G16 Sint Nicolaas op bezoek
D3 Kom mee naar buiten allemaal
F3 Van tarwe tot brood
D4 De walvisvaart
F7 Fouten in het verkeerAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

20. Object: 00089  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Luctor N.V. Baarn]
G23 BloemschikkenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

21. Object: 00090  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [onbekend]
F11 Wit Gele Kruis
F16 Pas op kijk uit verkeersonderwijsAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

22. Object: 00091  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Stichting CPL Amsterdam]
Jeugd kleurenfoto'sAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

23. Object: 00092  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Nederlandse Onderwijs Film]
F4 Drinkwater
F5 Goede manierenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

24. Object: 00093  
Plaatjes op film
          (1950 - 1960)    [Polygoon]
A093 Leef mee delen 1,2,9,7
g139 Nederlandse kust
F13 De betekenis van onze zuivelproducten
g141 Woeste gronden
g142 Zeeklei gebieden
g149 Zandgronden
k425 De intocht van St Nicolaas in Amsterdam 1963
k220 Nu sijt wellecome
575 Vijver en plas
573 De heg
574 De heide
576 Het bos
k382 Geboren in de stalAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

25. Object: 00094  
Dia serie Veilig Verkeer Nederland
          (1950 - 1970)    [onbekend]
Dia serie voor groep 5 met drie hoofdindelingen
1. Opvallen is belangrijk
2. Tekens om elkaar te helpen
3. Het komt niet de zijwegAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie.
Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van.
Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie.
In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden.
Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld)
Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school.
De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector.
Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV.
IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien.
Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia.
Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond.

 

26. Object: 00097  
Herdekingsbord Juliana
          (1984)    [Mosa]
Verjaardagsbord ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Prinses Juliana.
30 april 1984.
Met toelichting en reclame folder

Aardewerk;  
 

27. Object: 00115  
Fotostandaard recht
          (1951)    [Fotograaf uit Goor]
Foto standaard met rechte glazen houder.
Deze fotostandaard werd op het dressoir gezet
Foto van de kinderen Rabelink. De jongens in matrozenpak zijn links Jan en rechts Dick.
De meisjes zijn links Willie links en Dinie rechts.
De foto is geschonken bij de opening van het eerste museum in het voormalige gemeentehuis door Jan Rabelink (bestuurslid).

Hout/glas;  
 

28. Object: 00145  
Thee kopjes
          (1983)    [Bavaria]
Twee theekopjes met kenmerkende bloem afbeeldingen voor die tijd
Porselein;  
 

29. Object: 00149  
Sierborden Prinsenbeek
          (1986)    [MZ Magvam Tsjechoslowakije]
vier sierborden uit de gemeente Prinsenbeek;
Boemeltje, Brabantse hoeve, Boerderij, Gemeentehuis

Aardewerk;  
 

30. Object: 00150  
Theekop
          (1963)    [Royal Ivory KPM Germany]
Prachtige siertheekop
Porselein;  
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 9 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:

1   2   3   4   5   6   7   8   9       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 26 maart 2022