![]() |
![]() |
HEEMKUNDEKRING
|
![]() |
![]() |
Heemkundekring 'Op de Beek' → Beeldbank Museum de Rijf → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 250 (uit: 3329)
Getoond wordt object : 1 t/m 30 |
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
![]() |
Object: 00002
Puzzelend rekenen (1970-1990) [Malmberg] De grote kaart kon in een bijpassend hard plastic hoesje worden gelegd. Bij elke kaart hoort een doosje met 40 sommen en uitkomsten. Bij deze tafelpuzzels werd de tafel twee keer geoefend. Je moest goed opletten of de som een stip had, anders klopten de afbeeldingen later niet. Het omdraaien van de puzzel was moeilijk. Als de randjes niet goed aansloten, viel alles er weer tussen uit. Kunststof;  |
2. |
![]() |
Object: 00003
Set stempels van Nederland (1950 - 1974) [Noord Nederlandse stempel en leermiddelen fabriek Groningen] Noord Nederland, Zuid Nederland en Noord Brabant. Stempels met hoofdwegen, plaatsen en provincie grenzen in een plastic opbergbox Stempelkussen met hout;  |
3. |
![]() |
Object: 00004
Synthesestroken aanvankelijk leesonderwijs (1975) [Uitgeverij Zwijsen b.v. Tilburg] Structuurmethode voor beginnend lezen door F.B.Caesar. 60 synthese stroken in verschillende moeilijkheidsgraden De stroken werden gebruikt om woorden te analyseren en te synthetiseren. Je kon de letters wegvouwen. Klinkers en dubbelklanken zijn in rood en medeklinkers in zwart. Kunststof;  |
4. |
![]() |
Object: 00005
Synthesestroken voortgezet leesonderwijs (1975) [Uitgeverij Zwijsen b.v. Tilburg] Structuurmethode voor het voortgezet leesonderwijs door F.B.Caesar. 60 synthesestroken in verschillende moeilijkheidsgraad. Kunststof;  |
5. |
![]() |
Object: 00006
Abacus (1960 - 1970) [Jegro b.v. Bolsward] Links honderdtallen, midden tientallen en rechts eenheden. Zodra er tien eenheden te zien waren, kon dat worden ingewisseld voor een tiental. Tien tientallen kon worden ingewisseld voor een honderdtal.Het werd gebruikt om cijferend rekenen te verduidelijken. Hout;  |
6. |
![]() |
Object: 00008
Electro veilig lezen (1966-1980) [UZT] 20 kaarten voor het spel electro Karton;  |
7. |
![]() |
Object: 00012
Dia's (1950 - 1970) [Stichting Nederlandse onderwijs televisie] 4 diaseries voor groep 7 en 8. Grote en kleine beesten, IJs en sneeuw, De haven, bomen bloeien.Al met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. Plastic;  |
8. |
![]() |
Object: 00015
Knutselmap (1982) [Uitgeverij Stam Amerongen] Knutselen voor klas 1 en 2 Papier;  |
9. |
![]() |
Object: 00017
Werkblokken (1970) [UZT] Werkblokken lezen en rekenen Papier;  |
10. |
![]() |
Object: 00027
Aap Noot Mies (1908-1960) [onbekend] Losse plaatjes en woordjes. Korte zinnetjes vooral passend in het tijdsbeeld van toen. Beginnend leesonderwijs voor kleuterklas en eerste klas lagere school. Papier;  |
11. |
![]() |
Object: 00039
B.C.A.Letterdoos (1950) [onbekend] 4 letterdozen.B.C.A.-Letterdoos, door de zusters gebruikt in het onderwijs. Deze letterdoos is een variant op de in het katholiek onderwijs veel gebruikte letterdoos van Malmberg Hout;  |
12. |
![]() |
Object: 00048
Landkaart stempels (1950 - 1974) [Noord Nederlandse Stempel en Leermiddelen fabriek Groningen] Stempels van; West Duitsland, Frankrijk, Engeland, België en Luxemburg, Europa staatkundig, Europa Aardrijkskundig, Nederland Staatkundig en Nederland aardrijkskundig, Noord Brabant,Noord Nederland Kunststof;  |
13. |
![]() |
Object: 00066
Knikker telspel (1955) [onbekend] Eenvoudig knikker telspel voor het kleuteronderwijs Nederlands Octrooi 175.038 Hout;  |
14. |
![]() |
Object: 00076
Leesplank Reinders (1985) [Anneke Kanter] Geborduurde leesplank van de leesmethode 'ik lees al'. Geborduurd door Anneke Kanter ter gelegenheid van de opening van de bibliotheek op 11 mei 1985 Stof;  |
15. |
![]() |
Object: 00084
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Centraal projectie instituut Amsterdam] F1 hoe gebruikt men aluminium Keukengerei F2 Diverse Ambachten en gebruikenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
16. |
![]() |
Object: 00085
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Projectie onderwijs centrale Hilversum] F1 Fruitbomen en struiken F2 Onze groenten F3 Sinterklaas weet raadAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
17. |
![]() |
Object: 00086
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Enpece Amsterdam] E2 Schade en nut van vogels in de landbouw E3 Heidevogels E4 Het leven der mieren E5 Knaagdieren E7 Water en moerasvogels E8 De jaargetijden E10 Groente van veld en veiling E11 Bruggen land en stad E12 KLM E13 Veemarkten E14 Posterijen, Telegrafie ,Telefoon E15 Het leven der bijen E16 Nederlandse steenkolen mijnenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
18. |
![]() |
Object: 00087
Plaatjes op film (1950-1960) [Instituut Lumen Hilversum] 1152 Het vormsel 2 Een kind is geborenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
19. |
![]() |
Object: 00088
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Filo beeldonderwijs Zeist] 103 De boerderij 600 Het ezeltje bij de kribbe 560 Tandverzorging voor de jeugd G22 Papier G15 Sinterklaasliedjes G19 Dieren in het Krügerpark en in het Kalahari reservaat G24 De struisvogel G26 Het leven in een kleine stad in de VS G18 Wij bouwen Europa D2 Een herfstdag op de boerderij C14 De Nederlandse Antillen 'de Bovenwinden' G16 Sint Nicolaas op bezoek D3 Kom mee naar buiten allemaal F3 Van tarwe tot brood D4 De walvisvaart F7 Fouten in het verkeerAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
20. |
![]() |
Object: 00089
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Luctor N.V. Baarn] G23 BloemschikkenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
21. |
![]() |
Object: 00090
Plaatjes op film (1950 - 1960) [onbekend] F11 Wit Gele Kruis F16 Pas op kijk uit verkeersonderwijsAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
22. |
![]() |
Object: 00091
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Stichting CPL Amsterdam] Jeugd kleurenfoto'sAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
23. |
![]() |
Object: 00092
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Nederlandse Onderwijs Film] F4 Drinkwater F5 Goede manierenAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
24. |
![]() |
Object: 00093
Plaatjes op film (1950 - 1960) [Polygoon] A093 Leef mee delen 1,2,9,7 g139 Nederlandse kust F13 De betekenis van onze zuivelproducten g141 Woeste gronden g142 Zeeklei gebieden g149 Zandgronden k425 De intocht van St Nicolaas in Amsterdam 1963 k220 Nu sijt wellecome 575 Vijver en plas 573 De heg 574 De heide 576 Het bos k382 Geboren in de stalAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
25. |
![]() |
Object: 00094
Dia serie Veilig Verkeer Nederland (1950 - 1970) [onbekend] Dia serie voor groep 5 met drie hoofdindelingen 1. Opvallen is belangrijk 2. Tekens om elkaar te helpen 3. Het komt niet de zijwegAl met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. |
26. |
![]() |
Object: 00097
Herdekingsbord Juliana (1984) [Mosa] Verjaardagsbord ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Prinses Juliana. 30 april 1984. Met toelichting en reclame folder Aardewerk;  |
27. |
![]() |
Object: 00115
Fotostandaard recht (1951) [Fotograaf uit Goor] Foto standaard met rechte glazen houder. Deze fotostandaard werd op het dressoir gezet Foto van de kinderen Rabelink. De jongens in matrozenpak zijn links Jan en rechts Dick. De meisjes zijn links Willie links en Dinie rechts. De foto is geschonken bij de opening van het eerste museum in het voormalige gemeentehuis door Jan Rabelink (bestuurslid). Hout/glas;  |
28. |
![]() |
Object: 00145
Thee kopjes (1983) [Bavaria] Twee theekopjes met kenmerkende bloem afbeeldingen voor die tijd Porselein;  |
29. |
![]() |
Object: 00149
Sierborden Prinsenbeek (1986) [MZ Magvam Tsjechoslowakije] vier sierborden uit de gemeente Prinsenbeek; Boemeltje, Brabantse hoeve, Boerderij, Gemeentehuis Aardewerk;  |
30. |
![]() |
Object: 00150
Theekop (1963) [Royal Ivory KPM Germany] Prachtige siertheekop Porselein;  |