Heemkundekring 'Op de Beek' → Beeldbank Museum "Heemkundekring Op de Beek" → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 127 (uit: 3385)
Getoond wordt object : 1 t/m 30 |
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
Object: 00001
Dozen voor letters en telfiguren voor flanelbord (onbekend) [N.Samson N.V. Alphen a/d Rijn] Letters, rondjes en telfiguren voor onderwijs in de klassen 1 en 2 met gebruiksinstructieVertellen met behulp van het flanelbord. Het flanelbord was een houten bord, bekleed met stof (flanel of vilt). Al vertellend plakte de leerkracht figuren op het flanelbord of haalde ze er weer af, zodat de kinderen het verhaal niet alleen auditief, maar ook visueel (aanschouwelijk) konden volgen. Het gebruik van het flanelbord had voor de kinderen een extra dimensie, omdat de woorden met beelden werden ondersteund. Er waren mensen, die tegen het gebruik van het flanelbord waren, omdat de kinderen dan niet hun eigen voorstellingen konden maken in hun hoofd. Karton;  |
2. |
Object: 00002
Puzzelend rekenen (1970-1990) [Malmberg] De grote kaart kon in een bijpassend hard plastic hoesje worden gelegd. Bij elke kaart hoort een doosje met 40 sommen en uitkomsten. Bij deze tafelpuzzels werd de tafel twee keer geoefend. Je moest goed opletten of de som een stip had, anders klopten de afbeeldingen later niet. Het omdraaien van de puzzel was moeilijk. Als de randjes niet goed aansloten, viel alles er weer tussen uit. Kunststof;  |
3. |
Object: 00003
Set stempels van Nederland (1950 - 1974) [Noord Nederlandse stempel en leermiddelen fabriek Groningen] Noord Nederland, Zuid Nederland en Noord Brabant. Stempels met hoofdwegen, plaatsen en provincie grenzen in een plastic opbergbox Stempelkussen met hout;  |
4. |
Object: 00004
Synthesestroken aanvankelijk leesonderwijs (1975) [Uitgeverij Zwijsen b.v. Tilburg] Structuurmethode voor beginnend lezen door F.B.Caesar. 60 synthese stroken in verschillende moeilijkheidsgraden De stroken werden gebruikt om woorden te analyseren en te synthetiseren. Je kon de letters wegvouwen. Klinkers en dubbelklanken zijn in rood en medeklinkers in zwart. Kunststof;  |
5. |
Object: 00005
Synthesestroken voortgezet leesonderwijs (1975) [Uitgeverij Zwijsen b.v. Tilburg] Structuurmethode voor het voortgezet leesonderwijs door F.B.Caesar. 60 synthesestroken in verschillende moeilijkheidsgraad. Kunststof;  |
6. |
Object: 00006
Abacus (1960 - 1970) [Jegro b.v. Bolsward] Links honderdtallen, midden tientallen en rechts eenheden. Zodra er tien eenheden te zien waren, kon dat worden ingewisseld voor een tiental. Tien tientallen kon worden ingewisseld voor een honderdtal.Het werd gebruikt om cijferend rekenen te verduidelijken. Hout;  |
7. |
Object: 00007
Multifunctionele getallenlijn (onbekend) [Jergro Bolsward] Uitbreiding inzicht in het getalbegrip tot 100 en het aanschouwelijk voorstellen van de verschillende bewerkingen Kunststof;  |
8. |
Object: 00008
Electro veilig lezen (1966-1980) [UZT] 20 kaarten voor het spel electro Karton;  |
9. |
Object: 00009
Opdrachtkaarten leesonderwijs (onbekend) [UZT] opdrachtkaarten voor lezen,begrip en spelling Karton;  |
10. |
Object: 00010
Lees en begrip kaarten (onbekend) [UZT] 15 kunststof kaarten voor het leesonderwijs. Dit was een onderdeel van de speelleesset behorende bij de methode veilig leren lezen. Bij elke leeskern hoorde een serie van deze spellejes in een puzzelvorm. Door de spelletjes te draaien werd een afbeelding zichtbaar en kon je zien of het goed was gedaan! Kunststof;  |
11. |
Object: 00011
Opdrachtkaarten begrijpend lezen (onbekend) [UZT] opdrachtkaarten tweezijdig gebruik voor begrijpend lezen Kunststof;  |
12. |
Object: 00012
Dia's (1950 - 1970) [Stichting Nederlandse onderwijs televisie] 4 diaseries voor groep 7 en 8. Grote en kleine beesten, IJs en sneeuw, De haven, bomen bloeien.Al met al kunnen we constateren dat de onderwijsfilm geen algemeen leermiddel op de scholen is geworden in tegenstelling tot de diaprojector en de schooltelevisie. Het was een strook bestaande uit diapositieven en er bestonden twee formaten van. Dit middel voor aanschouwelijk onderwijs was de opvolger, maar ook nog deels de tijdgenoot (tot ongeveer 1950) van de al oudere glasdiaserie. In de jaren zeventig raakte de filmstrook in onbruik en werd hij geleidelijk aan vervangen door de diaserie en in de jaren '90 door projectie van computerbeelden. Schoolradio, gecombineerd met diafilmstrook (klankbeeld) Deze filmstroken bevatten zwartwit dia's en waren bedoeld als lesmateriaal voor de lagere school. De vertoning van de filmstrook ging met een filmstrokenprojector, eigenlijk een soort diaprojector. Zelf herinner ik me, dat we in de jaren 50 van tijd tot tijd met de klas naar het bestuurskamertje gingen en daar, op de grond zittend, met elkaar in het donker genoten van een diaklankbeeld van de NCRV. IK hoor nog het belletje op de radio rinkelen als teken, dat de meester de volgende dia voor kon draaien. Tot halverwege het jaar 1965 bleef het gebruik van audiovisuele media in het Nederlands onderwijs beperkt tot de zogeheten onderwijsfilm en de onderwijsdia. Op veel scholen werd eens per week, voor meerdere klassen tegelijk, in een verduisterd lokaal een film gedraaid of een diapresentatie met of zonder schoolradio vertoond. Plastic;  |
13. |
Object: 00013
Letterdoos (onbekend) [Malmberg 's Hertogenbosch] twee stuks uitgebreide letterdozen met legmogelijkheid op de deksel Bakeliet;  |
14. |
Object: 00014
Passerdoos klein (onbekend) [onbekend] passerdoos met potloodstiftjes en inkt trekpen Hout;  |
15. |
Object: 00015
Knutselmap (1982) [Uitgeverij Stam Amerongen] Knutselen voor klas 1 en 2 Papier;  |
16. |
Object: 00016
Opdrachtkaarten en één aftekenkaart (onbekend) [Didactisch Service centrum Bussum] 58 opdrachtkaarten voor onderbouw en middenbouw Plastic;  |
17. |
Object: 00017
Werkblokken (1970) [UZT] Werkblokken lezen en rekenen Papier;  |
18. |
Object: 00018
Passerdoos groot (656) (onbekend) [onbekend] Grote passerdoos met 2 passers, potloodstiftjes en inkt trekpen Hout;  |
19. |
Object: 00019
Spelenderwijs rekenen (onbekend) [onbekend] Dobbelspel om getallen te herkennen en te leren rekenen Kunststof;  |
20. |
Object: 00020
Reken dobbelspel (onbekend) [onbekend] leren rekenen door te dobbelen. (incompleet) Kunststof;  |
21. |
Object: 00021
Gewichten (onbekend) [onbekend] Gewichtjes van 20, 10 en 5 gram. Kunststof;  |
22. |
Object: 00022
Telraampjes (onbekend) [onbekend] 8 telraampjes voor verspreiding in de klas Kunststof;  |
23. |
Object: 00023
Rekendoos (onbekend) [2ZA (?)] 9 rekendozen met diverse methoden om spelenderwijze te leren rekenen Kunststof;  |
24. |
Object: 00024
Getallenbord (onbekend) [onbekend] Getallenbord om aan de muur te hangen, met 4 reeksen in totaal tot en met 100. Koperen aanduiding schuiven Hout;  |
25. |
Object: 00025
Onderwijs spel (onbekend) [onbekend] spel om te leren lezen voor klas 1 en 2 Kunststof;  |
26. |
Object: 00026
LOCO (onbekend) [Heinz Vögel Verlag/ Jocob Dijkstra's Uitgeversmij Gronongen] 2xLoco en 4xMini Loco, Lezen Oefenen Controleren en Ordenen , alle Loco's met bijbehorende boekjes Kunststof;  |
27. |
Object: 00027
Aap Noot Mies (1908-1960) [onbekend] Losse plaatjes en woordjes. Korte zinnetjes vooral passend in het tijdsbeeld van toen. Beginnend leesonderwijs voor kleuterklas en eerste klas lagere school. Papier;  |
28. |
Object: 00028
Puntenslijper (onbekend) [Dahle 155] Puntenslijper , zat meestal vast aan het bureau van de juffrouw of meester vooraan in de klas Kunststof;  |
29. |
Object: 00029
Geld spel (onbekend) [onbekend] Geldspel om de waarde van de gulden munten en centen goed te leren kennen en om er mee te leren rekenen. 5 dozen Kunststof;  |
30. |
Object: 00030
Welkom op school (onbekend) [onbekend] Welkomstkaart voor nieuwe leerlingen van de lagere school. Werd per post verzonden. Papier;  |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 18 maart 2022