HEEMKUNDEKRING
OP DE BEEK
PRINSENBEEK

Beeldbank Bibliotheek

   
 

Heemkundekring 'Op de Beek' Beeldbank Bibliotheek Zoekresultaat

Aantal gevonden publicaties : 1   (uit: 667)


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Boeknummer

Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie

1. Boeknummer: 00166  
Beter laat dan nooit. 150 jaar spoorwegen in en om Breda
Spoorwegen -- Stations           (2005)    [Marius Broos]
Beter laat dan nooit

Inleiding
Op 1 mei 2005 was het precies 150 jaar geleden dat Breda vanuit Antwerpen over Roosendaal een verbinding kreeg met het zich sterk uitbreidende spoor-
wegnet in België. Met het oog op dit feit is het nuttig en interessant kennis te nemen van de ontwikkelingen in het verleden en dat des te meer nu er in
2007 een rechtstreekse treinverbinding tussen Breda en Antwerpen zal worden geopend. Was dit anderhalve eeuw geleden het geval geweest, dan had
Breda zich ongetwijfeld heel anders ontwikkeld. Nu bleef de stad op spoorweggebied in de schaduw staan van Roosendaal. Terecht geldt hier het
spreekwoord 'Beter laat dan nooit', vandaar de titel van dit boekwerk. Het was niet de eerste keer dat Breda geduld moest hebben. Het duurde ook een
halve eeuw, voordat in 1975 het project 'Breda Hoogspoor' compleet met een nieuw stationsgebouw werd opgeleverd.
Wie over spoorwegen schrijft, ontkomt niet aan het belichten van politieke en economische ontwikkelingen in binnen- en buitenland; zeker voor Breda is dat
het geval. Dat Breda in 1855 een spoorwegverbinding kreeg met Antwerpen, lag aan het streven van de Belgische havenstad naar goede verbindingen
met het achterland. Dit initiatief bracht Breda het eerste station aan de westzijde van de Mark (1855-1866). Een stagnerende nationale economie noodzaak-
te de Nederlandse regering tot het in eigen beheer aanleggen van spoorwegen; een eerste stuk Staatsspoorweg werd in 1863 tussen Breda en Tilburg
geopend. In 1866 volgde de lijn naar Moerdijk. Het ten oosten van de Mark gelegen tweede station zou 110 jaar dienst doen (1864-1974). Aanvankelijk
was de lijn uit Roosendaal strikt gescheiden van die naar Tilburg en Moerdijk; pas in 1866 is er sprake van één station.
Een verhaal over anderhalve eeuw spoorwegbedrijf is niet los te zien van de andere middelen van vervoer. Vóór de opkomst van de trein waren dat
onder meer diligences, wagendiensten en vrachtkarren. Na 1880 zorgden paarden- en stoomtrams in goede harmonie met de trein voor het aansluitend ver-
voer, zodat het spoorwegbedrijf zo optimaal mogelijk kon functioneren. Veertig jaar later kwamen autobussen en vrachtauto's als concurrent op de markt.
Pas na 1960 werd het spoorwegbedrijf in een marginale rol gedrongen, toen ook particuliere auto's en vliegtuigen het heft in handen gingen nemen. Dit
alles ging niet aan Breda voorbij.

Gemeente Breda. Erfgoedreeks nr. 2;  
 

Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 24 april 2023